PigOut’owe typy Oscarowe 2016
Ten weekend stoi pod znakiem Oscarów. W nocy z niedzieli na poniedziałek odbędzie się 88. ceremonia wręczenia najbardziej pożądanych nagród w filmowym biznesie, z której dowiemy się przynajmniej dwóch rzeczy. Po pierwsze, czy czarnoskórzy aktorzy faktycznie obrazili się na amen i solidarnie oleją galę? I po drugie, czy Leonardo DiCaprio po raz piąty wróci do domu z pustymi rękami? Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że to nieludzkie tak ciągle go pomijać, ale kto czytał wczorajszy wpis z "25-cioma około Oscarowymi ciekawostkami KLIK!", ten wie, że Leo to pikuś przy takim Johnie Williamsie, który był nominowany aż 49 razy, a uzbierał tylko 5 statuetek. Wiem, wiem "tylko" brzmi trochę nonszalancko, zwłaszcza że większość hollywoodzkich karier zaczyna i kończy się na zmywaku, a zdobycie choćby nominacji pozostaje w sferze mokrego snu, ale spójrzcie na to od rugiej strony. Gość 43 razy wracał z niczym ( w niedziele kolejne podejście). To dopiero traumatyczne przeżycie.
W tym wpisie przejedziemy się kolejno po wszystkich nominacjach, a pod każdą będę zarzucał swój typ, a w zasadzie nawet dwa. Ten pierwszy (oznaczony, jako And The Oscar Goest To…) to będzie ocena szans poszczególnych nominowanych z punktu widzenia Akademii, bo chyba każdy zdaje sobie sprawę, że wybory nie są szczególnie obiektywne #polityka #marketing #biznes. Drugi typ to moja prywatna opinia, kto według mnie faktycznie zasłużył na wygraną. Obejrzałem większość filmów z najważniejszych kategorii, więc czuję się na siłach do takiej zabawy. Wy też możecie się podłączyć. Piszcie w komantarzu kogo obstawiacie, a żeby to miało sens, obstacie przynajmniej "wileką piątkę", czyli najlepszy film, scenariusz, reżysera, aktorkę i aktora pierwszoplanowego. Jeśli ktoś się czuję na siłach, może strzelać dalej. 1 trafienie = 1 punkt. Do wygrania szacunek i splendor. Ja zaczynam.
#Najlepszy Film
"Most Szpiegów"
"Mad Max: Fury Road"
"Zjawa"
"The Big Short"
"Brooklyn"
"Pokój"
"Marsjanin"
"Spotlight"
And The Oscars Goes To… "Zjawa"
Typ PigOut'a: Gdyby życie było sprawiedliwe, statuetkę bez wątpienia zgarnąłby "Mad Max". Niestety uderza on w takie klimaty, że żaden szanujący się krytyk, nie przyzna publicznie swojej sympatii do tego filmu, w zasadzie możemy od razu go wykreślić. Odrzucamy też "Brooklyn", "Pokój" i "Spotlight", które skąpiąc na marketing, nie zrobiły odpowiedniego szumu. "Most Szpiegów" i "The Big Short" są tak nudne, że mało kto w ogóle obejrzał je do końca. Oba miały niezłą obsadę, ale koniec końców rozczarowały. W grze pozostaje "Marsjanin" (miał dobry hype) i "Zjawa". Akademia słusznie uzna, że "Marsjanin" jest zbyt heheszkowy i statuetka powędruje do "Zjawy". W zasadzie mogę to zaakceptować, chociaż film jest równie absurdalny, co "Mad Max", więc niepotrzebne te ściemy o "ambitniejszym kinie".
#Najlepszy reżyser
Adam McKay "Big Short"
George Miller "Mad Max: Na drodze gniewu"
Lenny Abrahamson "Pokój"
Tom McCarthy "Spotlight"
Alejandro González Iñárritu "Zjawa"
And The Oscars Goes To… "Zjawa"
Typ PigOut'a: Standardowo trzymam kciuki za "Mad Maxa", ale jestem na 100% pewien, że Akademia drugi raz z zrzędu nagrodzi Alejandro González Iñárritu. Uzasadnienie identyczne jak w kategorii "najlepszy film".
#Najlepszy aktor pierwszoplanowy
Matt Damon "Marsjanin"
Leonardo DiCaprio "Zjawa"
Eddie Redmayne "Dziewczyna z portretu"
Bryan Cranston "Trumbo"
Michael Fassbender "Steve Jobs"
And The Oscars Goes To… Leonardo DiCaprio
Typ PigOut'a: Tak jak mam wielką sympatię do Leosia i mu kibicuje, żeby w końcu wygrał, tak na ironię, według mnie w tym roku nie zasłużył. Fajnie, że zapuścił brodę, wskoczył do przerębla, zjadł surową rybę i zrobił sobie śpiworek z konia, ale bitches please!, nie mylmy poświęcenia z aktorstwem. Aktorsko zaorał Michael Fassbender w "Jobsie". Film skręcony w 3 pomieszczeniach i cały ciężar spadł na Fassbendera, który musiał zagrać radość, wkurw, focha, empatię i paranoję. I co najlepsze, wyszedł z tego starcia zwycięsko. Dla mnie wygrywa, ale patrząć, że "Steve Jobs" został odgórnie zlany na wszystkich pomniejszych galach, tym bardziej na Oscarach nie ma szans. Akademia będzie wybierała między Leosiem i Eddim Redmaynem. Da Leosiowi, bo presja fanów sięga zenitu, a wybór usprawiedliwią faktem, że Eddie wygrał w zeszłym roku. A tak w ogóle to wszystkich nominowanych aktorów zjadł na śniadanie dzieciak z filmu "Pokój". Oscar i rekord najmłodszego zwycięzcy za rolę pierwszoplanową powinny być jego.
#Najlepsza aktoraka pierwszoplanowa
Jennifer Lawrence "Joy"
Brie Larson "Pokój"
Cate Blanchett "Carol"
Charlotte Rampling "45 Years"
Saoirse Ronan "Brooklyn"
And The Oscars Goes To… Jennifer Lawrence
Typ PigOut'a: W tej kategorii mam problem, bo żaden występ mnie nie powalił. Obstawiam, że Akademia poleci po nazwisku i wybierze między Jennifer Lawrence i Cate Blanchett. Z dwojga złego dałbym Jennifer, bo "Joy" mniej mnie zmęczył niż "Carol".
#Najlepszy aktor drugoplanowy
Christian Bale "The Big Short"
Mark Ruffalo "Spotlight"
Mark Rylance "Most szpiegów"
Sylvester Stallone "Creed"
Tom Hardy "Zjawa"
And The Oscars Goes To… Sylvester Stallone
Typ PigOut'a: Nominacja dla Bale'a jest nieporozumieniem. On nie miał czego grać w "The Big Short", po prostu się tam przewinął. Nagrodę dałbym Markowi Ruffalo, ale mam przeczucie, że Akademia uhonoruje Sylwka, a Złoty Glob jest tego najlepszym zwiastunem. Będzie to nagroda bardziej za całkoształ, bo w "Creedzie" dupy nie urwał, wręcz wypadł najsłabiej z całej stawki, ale who cares? Jestem za tym, żeby mu dać. Tyle lat zapewnia nam rozrywkę, a mimo to ciągle obrzucają go złotymi malinami #niewdzięcznicy. Poza tym zagrał chorego na raka, a to trzeci, po holocauście i homoseksualiźmie, najlepiej punktowany motyw przed Akademię.
#Najlepsza aktorka drugoplanowa
Alicia Vikander "Dziewczyna z portretu"
Rachel McAdams "Spotlight"
Jennifer Jason Leigh "Nienawistna Ósemka"
Kate Winslet "Steve Jobs"
Rooney Mara "Carol"
And The Oscars Goes To… Kate Winslet
Typ PigOut'a: Tutaj nie ma wątpliwości. Kate Winslet pozamiatała w "Jobsie", zostawiając konkurentki daleko w tyle. Kate jest jak wino, im starsza, tym lepsza. Gdyby wygrali Leoś i Kate, byłby to fajny smaczek dla fanów "Titanica". Może i nie zmieścili się na jednej tratwie ;), ale na scenie Oscarowej miejsca nie zabraknie.
#Najlepszy scenariusz oryginalny
"Ex Machina", Alex Garland
"Most szpiegów", Ethan Coen, Matt Charman, Joel Coen
"Spotlight", Josh Singer, Tom McCarthy
"Straight Outta Compton", Jonathan Herman, Andrea Berloff
"W głowie się nie mieści", Meg LeFauve, Pete Docter, Josh Cooley
And The Oscar Goes To… Ex Machina
Typ PigOut'a: Wahałem się pomiędzy "Ex Machiną" a "W głowie się nie mieście", ale ostatecznie stawiam na "Ex".
#Najlepszy scenariusz adaptowany
"Big Short", Charles Randolph, Adam McKay
"Brooklyn", Nick Hornby
"Carol", Phyllis Nagy
"Marsjanin", Drew Goddard
"Pokój", Emma Donoghue
And The Oscars Goes To… Marsjanin
Typ PigOut'a: Ja również obstawiam "Marsjanina". Film wykopał książkę na szczyt listy bestsellerów, więc możemy uznać to za jakąś przesłankę.
#Najlepsze efekty specjalne
"Ex Machina"
"Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy"
"Mad Max: Na drodze gniewu"
"Marsjanin"
"Zjawa"
And The Oscars Goes To… Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy
Typ PigOut'a: Tu nie ma o czym gadać, Oscara zgarniają "Gwiezdne Wojny".
#Najlepsza piosenka
"Manta Ray" z filmu "Ginący świat", wyk. J. Ralph & Antony
"Simple Song #3" z filmu "Młodość", wyk. Sumi Jo
"Earned It" z filmu "Pięćdziesiąt twarzy Greya", wyk. The Weeknd
"Til It Happens to You" z filmu "Pole walki", wyk. Lady Gaga
"Writing's on the Wall" z filmu "Spectre", wyk. Sam Smith
Typ PigOut'a: Po pierwsze brakuje kawałka "See You Again" z "Szybkich i wściekłych 7". To był mój faworyt. Jeśli muszę wybierać z tego, co zostało, wstyd się przyznać, ale najbardziej podoba mi się kawałek z "50 twarzy Greya" (Gust muzyczny straciłem zaraz po maturze), niemniej jestem pewien, że Akademia wybierze kastrata z piosenką do najnowszego Bonda.
Przechodzimy do mniej istotnych nominacji, więc wybaczcie, ale daruję sobie komentarze i zdjęcia. Idę na czuja, bez zbędnego przedłużania.
#Najlepszy montaż
"Big Short", Hank Corwin
"Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy", Mary Jo Markey, Maryann Brandon
"Mad Max: Na drodze gniewu", Margaret Sixel
"Spotlight", Tom McArdle
"Zjawa", Stephen Mirrione
And The Oscars Goes To… Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy
#Najlepszy film nieanglojęzyczny
"Krigen", Tobias Lindholm
"Mustang", Deniz Gamze Ergüven
"Syn Szawła", László Nemes
"Theeb", Naji Abu Nowar
"W objęciach węża", Ciro Guerra
And The Oscars Goes To… Syn Szwała
#Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
"Amy", Asif Kapadia, James Gay-Rees
"Scena ciszy", Signe Byrge Sørensen, Joshua Oppenheimer
"W krainie karteli", Tom Yellin, Matthew Heineman
"What Happened, Miss Simone?", Amy Hobby, Justin Wilkes, Liz Garbus
"Winter on Fire", Den Tolmor, Evgeny Afineevsky
And The Oscars Goes To… Amy
#Najlepszy krótkometrażowy film aktorski
"Alles wird gut", Patrick Vollrath
"Ave Maria", Éric Dupont, Basil Khalil
"Day One", Henry Hughes
"Shok", Jamie Donoughue
"Stutterer", Benjamin Cleary
And The Oscars Goes To… Day One
#Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
"A Girl in the River: The Price of Forgiveness", Sharmeen Obaid-Chinoy
"Body Team 12", David Darg, Bryn Mooser
"Chau, Beyond the Lines", Courtney Marsh, Jerry Franck
"Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah", Adam Benzine
"Last Day of Freedom", Dee Hibbert-Jones, Nomi Talisman
And The Oscars Goes To… A Girl in the River: The Price of Forgiveness
#Najlepszy krótkometrażowy film animowany
"Nie możemy żyć bez kosmosu", Konstantin Bronzit
"Niedźwiedzia opowieść", Pato Escala Pierart, Gabriel Osorio Vargas
"Prologue", Imogen Sutton, Richard Williams
"Sanjay's Super Team", Nicole Paradis Grindle, Sanjay Patel
"World of Tomorrow", Don Hertzfeldt
And The Oscars Goes To… Niedźwiedzia opowieść
#Najlepsza charakteryzacja
"Mad Max: Na drodze gniewu"
"Stulatek, który wyskoczył przez okno i zniknął"
"Zjawa"
And The Oscars Goes To… Mad Max. P.S. Co tu kuźwa robi "Stulatek", skoro to film z 2013?
#Najlepsza muzyka oryginalna
"Carol", Carter Burwell
"Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy", John Williams
"Most szpiegów", Thomas Newman
"Nienawistna ósemka", Ennio Morricone
"Sicario", Jóhann Jóhannsson
And The Oscars Goes To… Nienawistna ósemka
#Najlepszy dźwięk
"Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy", Christopher Scarabosio, Stuart Wilson
"Mad Max: Na drodze gniewu", Chris Jenkins, Ben Osmo, Gregg Rudloff
"Marsjanin", Mark Taylor, Mac Ruth, Paul Massey
"Most szpiegów", Gary Rydstrom, Drew Kunin, Andy Nelson
"Zjawa", Frank A. Montaño, Jon Taylor, Randy Thom, Chris Duesterdiek
And The Oscars Goes To… Mad Max
#Najlepszy montaż dźwięku
"Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy", Matthew Wood, David Acord
"Mad Max: Na drodze gniewu", Mark A. Mangini, David White
"Marsjanin", Oliver Tarney
"Sicario", Alan Robert Murray
"Zjawa", Martín Hernández, Lon Bender
And The Oscars Goes To… Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy
#Najlepsza scenografia
"Dziewczyna z portretu", Eve Stewart, Michael Standish
"Mad Max: Na drodze gniewu", Colin Gibson, Lisa Thompson
"Marsjanin", Arthur Max, Celia Bobak
"Most szpiegów", Bernhard Henrich, Adam Stockhausen, Rena DeAngelo
"Zjawa", Jack Fisk, Hamish Purdy
And The Oscars Goes To… Marsjanin
#Najlepsze kostiumy
"Carol", Sandy Powell
"Dziewczyna z portretu", Paco Delgado
"Kopciuszek", Sandy Powell
"Mad Max: Na drodze gniewu", Jenny Beavan
"Zjawa", Jacqueline West
And The Oscars Goes To… Zjawa
#Najlepsze zdjęcia
"Carol", Edward Lachman
"Mad Max: Na drodze gniewu", John Seale
"Nienawistna ósemka", Robert Richardson
"Sicario", Roger Deakins
"Zjawa", Emmanuel Lubezki
And The Oscars Goes To… Zjawa
#Najlepszy długometrażowy film animowany
"Anomalisa", Rosa Tran, Charlie Kaufman, Duke Johnson
"Baranek Shaun", Richard Starzak, Mark Burton
"Chłopiec i świat", Alê Abreu
"Marnie. Przyjaciółka ze snów", Yoshiaki Nishimura, Hiromasa Yonebayashi
"W głowie się nie mieści", Jonas Rivera, Pete Docter
And The Oscars Goes To… W głowie się nie mieści